Η ΕΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ

Στην Καινή Διαθήκη γίνεται λόγος στη χρίση του Ιησού, 
μια πράξη που υπογραμμίζει το βασιλικό Του αξίωμα και 
προαναγγέλει την διάδοση του ευαγγελικού μηνύματος στην οικουμένη.

Το λάδι χρησιμοποιείται σε τρία από τα μυστήρια: 
στο βάπτισμα, στο χρίσμα και στο ευχέλαιο.
Στο βάπτισμα, ο ιερέας αφού ευλογήσει το νερό, το μυρώνει με λάδι. 
Κατόπιν, σημειώνει σταυροειδώς με μύρο το σώμα του βαπτιζομένου. 
Πρόκειται για μια συνήθεια που ανάγεται στην πρακτική της αρχαίας Εκκλησίας, 
η οποία στο μύρο αυτό έβλεπε την επισφράγιση των εξορκισμών που γίνονταν
στους κατηχουμένους. 
Σύμφωνα με την πατερική θεολογία, αυτή η διαδικασία αισθητοποιεί τη θέληση 
του κατηχουμένου να εγκαταλείψει την «αγριέλαιον» της πνευματικής άγνοιας 
και να εγκεντρισθεί την «Καλλιέλαιον κοινωνός γενόμενος της αληθινής ελαίας», δηλαδή της Εκκλησίας. 
Η συγκεκριμένη χρήση του λαδιού προϋποθέτει επίσης τις ιαματικές ιδιότητές του: 
ο κατηχούμενος εισάγεται στο «πανδοχείον» της Εκκλησίας, προκειμένου 
να ιαθεί από τα τραύματα και τους μώλωπες της αμαρτίας. 
Επίσης, αυτό το λάδι επικαλείται το θείο έλεος και συμβολίζει τη θεία καταλλαγή, και για το λόγο αυτό ονομάζεται και «έλαιον αγαλλιάσεως»: 
είναι το λάδι που προκαλεί το σκίρτημα της εσωτερικής ευφροσύνης 
του ανθρώπου που επιστρέφει στο Θεό. 
Παραμένοντας στο ίδιο μυστήριο, ανιχνεύει κανείς τη γόνιμη επίδραση της προχριστιανικής χρήσης του λαδιού στη χριστιανική θεολογία. 
Όπως οι αθλητές της αρχαιότητας αλείφονταν με λάδι, έτσι και ο νεοφώτιστος αλείφεται με το «επορκιστόν έλαιον», προκειμένου να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες του ισόβιου πνευματικού του αγώνα. 
Η επάλειψη όλου του σώματος του κατηχουμένου με λάδι φανερώνει επίσης την 
πλήρη του αναγέννηση και την ένταξή του στο σώμα της Εκκλησίας.

Στις διατροφικές συνήθειες του ορθόδοξου πιστού, 
η κατανάλωση ή η νηστεία του λαδιού κατέχει μια σημαντική θέση. 
Αρχές του 20ου αιώνα, σύμφωνα με τη Διδαχή των Δώδεκα Αποστόλων, οριζόταν νηστεία για τις «Τετράδες και Παρασκευές» όλου του έτους, 
εκτός από εκείνες που έπονται των δύο κορυφαίων εορτών, των Χριστουγέννων και του Πάσχα.

Πηγή: paidika.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: